Helsinki-Tallinna tunnelin suunnittelu etenee

Toissa viikolla Uudenmaan maakuntahallituksessa käsittelimme maakuntakaavan luonnosta. Maakuntakaava on maakunnan ylin maankäyttöä ja kaavoitusta ohjaava asiakirja. Kokouksen jälkeen hyväksymämme kaavaluonnos lähetettiin lausunnoille, jonka perusteella siihen tehdään tarvittavat muutokset ennen syksyn lopullista maakuntavaltuuston toimesta tapahtuvaa hyväksymistä.

Ennakkoon eniten keskustelua herätti kaavaluonnoksen Helsinki-Tallinna tunnelia koskeva linjaus. Julkisuudessa oli ollut esillä kaksi vaihtoehtoa: Helsingin ja Espoon kautta kulkevat linjaukset. Helsingin kautta kulkevaa linjausta kannatti lausunnoissaan enemmistö pääkaupunkiseudun kunnista ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä. Helsingin kautta kulkeva linjaus voitti äänestyksen jälkeen Espoon kautta kulkevan linjauksen äänin 10-5.

Helsingin keskustan läpi Pasilaan ja siitä eteenpäin Helsinki-Vantaan lentokentälle kulkeva linjaus oli ehdottomasti ainut oikea ratkaisu. Ensinnäkin linjaus kulkee liikenteen nykyisten solmukohtien kautta. Käyttäjiä on järkevä ohjata sinne, josta heidän on kaikista kätevintä jatkaa matkaa. Helsingin kautta kuormitus jakaantuu tasaisemmin eri välineisiin ja ilmansuuntiin. Helsingin kyky jakaa käyttäjiä on ylivertainen Espoon Keilaniemeen verrattuna.

Kaavamerkinnästä huolimatta Tallinna-tunnelin toteutuminen on vielä hyvin epävarmaa. Erityisesti tunnelin kannattavuuden osalta tarvitaan vielä lisäselvityksiä. Vedenalainen rakentaminen on kallista ja kustannuksia on arvioitava suhteessa tunnelista saataviin hyötyihin. Toteutuessaan hanke kuitenkin lisäisi Helsingin ja Tallinnan välistä yhteistyötä ja sitoisi Suomen tiiviimmin osaksi Manner-Eurooppaa.

(Julkaistu alun perin Rööperin Lehdessä viikot 13-14/2019)